Transport zand en grind van Teunesen met Scania Hybride vrachtwagen

Transport zand en grind van Teunesen met Scania Hybride

Alle steentjes dragen bij, met hybride transport – De boodschap op de vrachtwagens laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Rowill Transport uit Heijen vervoert zand en grind van Teunesen met twee Scania’s R360, als 4×2 trekker met hybride aandrijving. Teunesen is daarmee het eerste zand- en grindbedrijf dat een hybride vrachtwagen inzet voor het transport. Hiermee komt Rowill tegemoet aan de vraag van Teunesen om de CO2-uitstoot van het transport in Heijen en omgeving zoveel mogelijk te beperken.

Naast een forse CO2-besparing, was het voor Rowill noodzakelijk dat elektrisch transport in het budget en in de transportplanning past. Teunesen stelde voor het laatste deel van de route van de productieplaatsen naar het lossen van de verschillende zand- en grintmengsels bij de scheepsverlading geheel elektrisch uit te voeren. Voor Rowill was het belangrijk dat de benodigde energie gehaald wordt uit hetgeen de auto met remregeneratie onderweg naar de klant zou kunnen terugwinnen. Dat lukt met de 4×2 trekker met hybride aandrijving en daarom is voor deze oplossing gekozen.

“Voordeel is dat een deel van de ritten niet over de snelweg gaat, maar juist binnendoor”, zegt William Heemstra van Rowill. “Dat betekent dat er veel meer momenten zijn waarmee we remenergie kunnen terugwinnen.”

Rowill heeft een inventarisatie gemaakt van alle laad- en losplaatsen die het bedrijf zou willen aandoen met de twee hybride trekkers, waarna Scania er een rekenmodel op losgelaten heeft. Daaruit blijkt dat er genoeg kinetische energie naar elektriciteit kan worden omgezet om de auto onderweg elektrisch te kunnen ondersteunen. Tevens kan het laatste stuk naar het terrein van de klant en het lossen op de PTO (Power Take Off) helemaal elektrisch plaatsvinden.

Roy Vergeer van Rowill: “Wij rijden met onze voertuigen gemiddeld zo’n 120.000 kilometer per jaar. Dat maakt een hybride vrachtwagen interessant. Zeker vanwege het vele optrekken en afremmen zou een hybride trekker heel veel brandstof kunnen besparen. We mikken op zeker 30 tot 40 procent.” Ondanks dat de brandstofprijzen voor conventionele vrachtwagens momenteel  hoog zijn, blijft het een uitdaging. Veel zal van het rijgedrag van de chauffeurs afhangen. Die worden meer en meer ook energiemanager. Scania gaat de chauffeurs twee jaar lang begeleiden.”

De inzet van de hybride trucks past voor Teunesen in het beleid om zo duurzaam en efficiënt mogelijk te produceren en te transporteren.

meer nieuwsberichten lezen?